Geëindigd
Gemaakt:  3 Oktober 2006

Verkort dagboek Deel 5 van Opa met fotoos en onderschriften van Bert

Zaterdag

Rustige ochtend. Bert tegen 12:00 naar DHL, dreigt met van alles als de pillen niet voor 4 uur in Jinja zijn. Waren gisteren om 11:30 al (eindelijk) in Kampala. Om 14:00 telefoon : ze zijn er. OM 14:30 wij onderweg en even voor Jinja telefoon: we gaan sluiten, normaal om 13:00 dicht. Haastig verder en luid toeterend gestopt voor DHL kantoor. Bert stormt naar binnen door half open deur. Drie mannen vluchten verschrikt weg uit het kantoor, twee dames geven het pakje af. Buiten oploop geleidelijk steeds meer nieuwsgierigen.

Foto: Voor de "Greetings" versie van het DHL gebeuren klik hier

Wij verder golfclubs lenen bij de Zweed Jouko en naar de golf. Nog even de clubs proberen en intussen verschijnt een golfparty: twee generaals Uganda plus twee soortgenoten Tanzania in een stuk of vier 4 wheel landrovers met tien gewapende soldaten en twee plain clothes veiligheidsmensen. Dat met vier caddies de baan in. Toen wij later achter ze zaten lieten ze ons keurig door. Veel pogingen van onze caddy jongens om meer geld te krijgen. En ballen te duur te verkopen. Advies van Gary (de man met zijn bewakersverhuurbedrijf) om niet te veel te betalen.Matig tot slechte ballen drie per 1000 shilling dus ca. 20 eurocent per stuk) is genoeg. Ons spel ging wat beter tot goed, biertje, en naar de boot. Onderweg nog een flinke vis gekocht, Doi daarmee aan het (schoonmaak) werk.
Foto: Jouko Tahvanainen voorzitter van onze 0,1 ton club waar ik niet meer in hoor (97 kg thans), doch zie clubreglement Art. 7.

Zondag

Goed geslapen, maar wel sinds eergisteren wat loperamide genuttigd. Mooie ochtend. Uit de luidsprekers van een christelijke sekte kerk op minstens 1 km afstand komt een opgewonden stem klinkend als een verslaggever van de races of Ascot. Ondertussen schroeven de visarend en kiekendieven zich al omhoog in de eerste thermiek.

Foto: visarend. Meer over vissende dieren en mensen hier in de baai: Nile Source Life

Wij kijken naar de overkant waar we de fairways van de golf zien. We zouden daar per kano met aanhangmotor in ca. 10 minuten kunnen zijn maar de boot achterlaten is niet veilig, en de aanhangmotor wordt zeker gestolen. Doi is daar eens met anderen naar toe gevaren, waarbij twee man achterbleven als bewaking. Veel vrouwen en enkele kinderen dalen de heuvel af met gele jerry cans en wasteilen op hun hoofd. Bij het pomp huisje dat water uit de baai pomt wassen ze en spreiden de was uit op het tropische "gras" op de helling.

Oeverfoto: de zondagse was

Watertanks worden naar boven gedragen. De waterbuis naar boven werkt blijkbaar niet. Mannen zien we niet, er wordt ook niet gevist. Tegen 2 uur gaan we per motorfiets over de spoorbrug naar restaurant Gately en worden begroet door de eigenaresse. Een paar dagen geleden hebben we daar 's avonds gegeten, maar nu kunnen we de grote tuin aflopend naar de baai zien. Na de lunch langs huize Picavet. Was thuis en deze kennismaking dus toch bereikt. Tegen 5 uur weer bij de kano en naar de Saa Moja (= zeven uur westerse tijd lokaal genoemd 1 uur).  Doi nog weer een uurtje terug naar de wal, waar hij blijkbaar inmiddels wat kontakten heeft. Mooi dus wat vertier voor hem. Koel op het achterdek truitje aan met koffie en later glaasje wijn, tot de lake flies ons naar binnen jagen, miniatuur vliegjes die wat kietelen. Komen even voor zonsondergang in grote getale en zijn na anderhalf à twee uur weer weg, vermoedelijk dood.

Maandag

Ook nu weer geheel bewolkt en 's ochtends vroeg regen, aggregaat aan voor de 220 V apparaten, vooral de de koffiemolen vindt Bert urgent. Maar tegen 10 uur is er al zoveel zon dat de zonnepanelen weer stroom leveren.

Foto: we hadden één tell-tale van een plastic zakje toen Opa kwam, maar Opa heeft er nog vier bijgehangen (twee rechts op de foto aan het want)

Bert legt als oefening aan Doi onze stamboom uit in het Engels. Doi lijkt het te begrijpen en moet nu zorgen voor vertaling in het Kiswahili. ;s Middags de aanhangmotor achter de kano en een tochtje naar de overkant en naar het begin van de Nijl waar al flinke stroomversnellingen en draaikolken zijn. Even zelfs over een onderwaterrots geschuurd. Doi mee, de dhow blijft toch meest in het zicht. Hij wil natuurlijk fotoos. Tegen 4 uur B en J op de motor naar Jinja (kaartje) voor wat computervragen van Bert en iets met een kabeltje of zo. Maar vooral voor een nieuw foto-albumpje als kadootje voor Doi. En pillen hopelijk die van het Schotse boekje, made in India. Doi haalt het kleine anker van de wal, daarna het Opablog afmaken en Bert zet het op een schijfje.

Rabelais: Ach wat! Ik ben nergens bang voor, alleen voor gevaar. Ik heb zolang niet gegeten dat ik spinnewebben tussen mijn tanden heb en er groeit mos in mijn keel!